Over

Vanaf het moment dat ik een potlood vast kon houden, heb ik getekend. Gebouwen, steden, landkaarten, ruimteschepen. Ik gebruikte de middelen die je ter beschikking had, als kind in de jaren zestig en zeventig: krijtjes, kleurpotloden, pennen, viltstiften.

Kaart van de planeet Venus, geterraformd met ruitjespapier en viltstift door de autuer op ongeveer 16-jarige leeftijd
Venus geterraformd, circa 1977

Bouwkunde

Toen ik in 1980 voor het eerst op de afdeling Bouwkunde van de TU Delft kwam voelde dat als thuiskomen. Zo heette het dus wat ik al die tijd gedaan had: architectuur. Ik was voor ervoor geboren. De middelen werden wel wat geavanceerder: rotringpennen, plakfolie, kalkpapier, een tekentafel.

Het maken van bouwkundige en presentatietekeningen was in die tijd nog handwerk. Tijdens mijn stage bij Jan Hoogstad was ik zomaar twee weken bezig met het opzetten van één perspectief van het ministerie VROM.

Maar in de loop van de jaren tachtig deed de computer zijn intrede. Op een primitieve Atari maakte ik mijn eerste 3d-modellen, waarvan ik prints maakte om overheen te tekenen.

Computer-visualisatie anno 1988: draadmodel van een theater in Hoogvliet, uitgeprint met een matrixprinter
Cultureel centrum Hoogvliet, draadmodel, 1988

OMA

Inmiddels was wel duidelijk geworden dat ik misschien toch niet de beste architect was. Jaren achter elkaar in urenlange saaie vergaderingen je ontwerp overeind proberen te houden was toch niet zo mijn ding.

Andermans ontwerpen in beeld brengen, daar lag mijn talent. Ik kon intussen toveren met computers en de software werd zelf ook steeds slimmer. Autocad leerde verborgen lijnen weg te halen, 3DS Max simuleerde materiaal, sfeer en belichting en met Photoshop ging er een complete toverdoos open.

In de jaren negentig werkte ik bijna tien jaar lang voor het Office for Metropolitan Architecture van Rem Koolhaas, onder andere aan het Souterrain in Den Haag en aan verticale stad De Rotterdam, maar ook aan internationale projecten als het Illinois Institute of Technology in Chicago en de Jussieu-bibliotheken in Parijs.

Bij OMA stond ik met mijn neus bovenop de architectuurgeschiedenis. Veel van mijn collega’s uit die tijd zijn nu starchitect, decaan op Harvard of op zijn minst Rijksbouwmeester. Mijn werk hing in het Museum of Modern Art in New York en het Centre Pompidou in Parijs, alleen natuurlijk niet onder mijn eigen naam.

Superdoorsnede en plattegronden van de bibliotheken van Jussieu, Parijs, ontwerp Office for Metropolitan Architecture

Deux bibliothèques de Jussieu (1992)

VHP

Een nieuw millennium, een nieuwe werkkring. Eind 2000 maakte ik de overstap naar VHP, een ander Rotterdams bureau. Een verbreding van het speelveld: behalve aan architectuur deed VHP ook aan stedenbouw en landschap. En aan alle denkbare combinaties van die drie vakgebieden.

We ontwierpen geen gebouwen van een kilometer hoog en we haalden wat minder vaak dan OMA de internationale architectuurbladen, maar we maakten wel degelijk mooie dingen. Daaronder bijvoorbeeld winnende prijsvraagontwerpen voor Meerrijk (Eindhoven) en het Scheldekwartier (Vlissingen).

Fotomontage van de plannen van het Scheldekwartier (2005) in een luchtfoto van Vlissingen
Stedenbouwkundig ontwerp voor het Scheldekwartier in Vlissingen (2005)

Mars

Rond de eeuwwisseling keerden ook de ruimteschepen uit mijn jeugd terug. En ze brachten me naar Mars. Als onbezoldigd medewerker van de Mars Society bouwde ik websites, liep ik in ruimtepak door de woestijn van Utah, en (mede-)organiseerde ik evenementen als de Nationale Marsdag. Ik was co-architect van een internationaal Marsonderzoeksstation, produceerde een collectie marschandizing en stortte me op het vergroenen van de Rode Planeet.

Artist impression van het European Mars Analogue Research Station met twee astronauten bij de Krafla-vulkaan op IJsland
European Mars Analogue Research Station, 2002

Haskoning

Vanaf 2007 maakte VHP deel uit van Royal Haskoning en werkte ik ineens voor een multinational. Een boeiende ervaring: in plaats van 40 collega’s had ik er ineens 8000.

De diversiteit aan vakgebieden nam nog verder toe: niet alleen architectuur, stedenbouw en landschap maar ook infrastructuur, industrie en waterprojecten.

Perspectivische doorsnede van de Van Kregtentunnel in Wierden met twee schilderijen van Fedor van Kregten als tegelwerk op de wanden
De Van Kregtentunnel in Wierden (2012)

3Develop

Toen Haskoning zich meer wilde focussen op de core business (het maken van mooie plaatjes valt daar niet onder) was dat voor mij het moment om de onafhankelijkheid uit te roepen. 3 December 2013 was de dag dat ik begon met mijn eigen bedrijf: 3Develop.

Ik maak nog steeds artist impressions, gevraagd en ongevraagd. Ik werk in opdracht voor projectontwikkelaars, gemeenten, waterschappen, kerkbesturen, reclamebureaus. Maar ik ben ook mijn eigen opdrachtgever; met dezelfde vaardigheden en hulpmiddelen produceer ik kaarten, virtuele reliëfs, bolpanorama’s, grafische composities, space art, foto’s en ander werk voor aan de muur, allemaal verkrijgbaar in mijn webshop.

Artist impression van de oude Bijenkorf van Rotterdam, ontworpen door archteict W.M. Dudok, op de oorspronkelijke locatie op Coolsingel, Westblaak en Churchillplein
De Bijenkorf van Dudok, terug op de oorspronkelijke locatie

Contact

Met andere woorden: ik ben te huur en mijn werk is te koop. Aarzel niet contact met me op te nemen via een van de onderstaande kanalen.

info@3develop.nl
Van Oldenbarneveltplaats 308,
3012 AL Rotterdam,
010-4129598

2 reacties

  1. Harald Schenk schreef:

    Beste Frans, bij het googelen naar een leuke skyline voor op canvas te printen kwamen we je Rotterdam breipatroon tegen. Hartstikke leuk! Alleen het groen staat niet in onze woonkamer. Een goede vriend van mij zou het bestand met Photoshop kunnen bewerken (we dachten of aan petrol blauw of grijstonen), maar hij vroeg om een .png bestandstype. Nu is het bestand een .jpeg. Is het mogelijk dat je het breipatroon in .png kan opslaan en naar mij toesturen? Groet Harald

  2. Frans Blok schreef:

    Beste Harald,

    Het breipatroon heb ik gratis ter beschikking gesteld. Dat geldt niet voor prints op canvas of andere materialen want met de verkoop daarvan probeer ik in mijn levensonderhoud te voorzien. Er zitten bovendien ook heel wat uren werk in.

    Het “origineel” van het breipatroon staat in mijn webshop: http://www.werkaandemuur.nl/nl/shopwerk/Rotterdamse-skyline-Rotterdams-groen/276316/134. Mocht je die in een andere kleur, of toch graag de breipatroon-styling willen, dan kan ik die natuurlijk ook in de winkel zetten. Met vriendelijke groet,

    Frans Blok

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Spam-controle: *