Fotograferen door glas: gevecht tegen reflecties

Vorige week mocht ik, samen met een aantal collega-fotografen, foto’s maken vanaf de 37ste verdieping van gebouw Delftse Poort (voorheen bekend als het gebouw van Nationale Nederlanden). Dank aan Ramazan Aydogan van Rotta Historica voor dit initiatief en aan de facilitaire dienst van Delftse Poort voor de gastvrijheid.

Het blauwe uur

Delftse Poort is een van de hoogste gebouwen van Rotterdam, en midden in het centrum. Een kans om vanaf zo’n plek foto’s te maken krijg je niet vaak, zeker niet tijdens het onder fotografen zo geliefde uurtje rond zonsondergang.

Het centrum van Rotterdam, gezien vanaf gebouw Delftse Poort in de richting van de Kop van Zuid en de Erasmusbrug

Helaas heeft het gebouw geen buitenruimtes en moesten we door glas fotograferen. Bijkomend nadeel: de verlichting kon niet uit. Ik begreep dat die werkt op bewegingssensoren, dus als we met zijn allen een paar minuten niet hadden bewogen hadden we ‘t misschien donker gekregen. Maar dat is theorie.

Reflecties

Het glas zelf was het probleem niet want de glazenwasser had zijn werk goed gedaan. De reflecties van het binnenlicht op het glas zorgden voor grotere probemen en die werden erger naarmate het buiten donkerder werd. Oh wacht, zei ik problemen? Ik bedoel natuurlijk uitdagingen.

Er zijn een aantal manieren om de strijd met de reflecties aan te gaan. Om te beginnen helpt het om de camera zo dicht mogelijk tegen het glas te plaatsen. Door alleen loodrecht op het glas te fotograferen kunnen ook veel reflecties voorkomen worden, maar ja, dan ben je natuurlijk snel uitgefotografeerd.

Afschermen

Verder kun je natuurlijk proberen het licht zo veel mogelijk bij de camera weg te houden. Een van mijn collega’s had daarvoor een speciale afschermconstructie meegenomen. Zelf heb ik mijn jas voor dat doel gebruikt; dat hielp wel enigszins maar werkte zeker niet perfect.

Details

Een andere manier om de reflecties te omzeilen is door in te zoomen op details. Op deze foto van de Rotterdamse Schouwburg (pardon, Theater Rotterdam locatie Schouwburg) heb ik ze bijvoorbeeld helemaal buiten de deur weten te houden.

Avondfoto van Rotterdamse Schouwburg, Karel Doormanstraat en Schouwburgplein, gezien vanaf gebouw Delftse Poort

Photoshop

Als laatste redmiddel is er altijd nog Photoshop. Dat is in dit geval geen wondermiddel maar in een aantal gevallen lukte het me toch om storende lichteffecten weg te werken, of op zijn minst minder op te laten vallen. Neem bijvoorbeeld deze foto van het Stadhuis: perfect wat betreft scherpte en uitsnede en met leuke bijrolletjes voor Hilton, Timmerhuis, Laurenskerk en Markthal, maar met een irritante lichtvlek in het rechterdeel van de foto.

Het stadhuis van Rotterdam gezien vanaf gebouw Delftse Poort met helaas een storende reflectie vanwege het fotograferen door glas.

Helderheid en Contrast

Ik de hele foto gekopieerd naar een nieuwe laag. Die laag heb ik een masker gegeven dat zo goed mogelijk samenvalt met de lichtvlek. Vervolgens ben ik met de schuifjes Brightness en Contrast gaan spelen.

Screenshot uit Photoshop tijdens het verwijderen van een storende reflectie uit een foto van het stadhuis van Rotterdam

Na enig geschuif kwam ik uit op waarden waarbij de lichtvlek op zijn minst flink teruggedrongen was. Als je ‘t weet, zie je ‘m misschien nog maar iemand die de foto voor het eerst ziet heeft waarschijnlijk niets in de gaten.

Het stadhuis van Rotterdam gezien vanaf gebouw Delftse Poort met daarachter onder andere het Timmerhuis, de Laurenskerk en de Markthal

Het dak op

Enfin, de beste manier om reflecties te voorkomen blijft natuurlijk: niet achter glas fotograferen. Met andere woorden: het dak op! Ik hoop die kans binnenkort ook nog eens te krijgen.

PS: collega’s die er ook bij waren: als jullie ergens foto’s van deze shoot online hebben staan, laat dan gerust een link achter bij de reacties hieronder.

You may also like...

2 Responses

  1. Paulien Kluver schreef:

    Leuke blog Frans! En inderdaad een behoorlijke uitdaging, met al die reflecties. Irritant dat in de meeste kantoorgebouwen het kunstlicht niet gewoon uitkan met een knopje, ik heb daar vaak last van bij portretten, omdat ik die het liefst bij daglicht maak. Soms lukt het om de afstandsbediening te pakken te krijgen en kan ik toch nog het licht uitdoen 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Spam-controle: *