De nieuwe Coolsingel: meer ruimte voor voetgangers én voor Dudok

De gevelsteen uit de oude Bijenkorf van Dudok op de, naar een ontwerp van West 8, vernieuwde Coolsingel in Rotterdam

Begin september werden de plannen voor de Coolsingel, Rotterdams belangrijkste stadsas, bekend gemaakt. Het voorstel van Adriaan Geuze springt heel slim om met de verschillende verkeersstromen op de drukke boulevard. De trambaan blijft liggen waar-ie ligt omdat het veel te duur zou zijn die te verplaatsen. Maar het autoverkeer, met wat minder rijbanen, wordt geconcentreerd ten oosten van de tram. Het fietsverkeer krijgt een plek aan de westkant. De rest van de ruimte is voor voetgangers.

Balans

Daarmee houdt het plan mooi de balans tussen het verlangen van sommigen om de Coolsingel helemaal autovrij te maken en de wens van anderen om de stad bereikbaar te houden voor auto’s. Ik ben, als direct omwonende, heel enthousiast: op deze manier wordt het nog wel eens wat met de Coolsingel. Waarom moet het eigenlijk tot 2017 duren voor dit wordt uitgevoerd? Enfin, deze video geeft vast wat voorpret.

Return of the gevelsteen

De ontwikkelingen rond de Coolsingel werpen ook een nieuw licht op de kwestie van de gevelsteen.

Een korte samenvatting van het voorafgaande: er is van Dudok’s betreurde meesterwerk, de in 1940 zwaar beschadigde en in 1960 gesloopte Bijenkorf, één onderdeel bewaard gebleven: een gevelsteen met een sculptuur van Hendrik van den Eynde. Dat kunstwerk ligt al jaren uit het zicht van de wereld op een parkeerterrein in Woerden. De Bijenkorf wil graag meewerken aan terugkeer van de steen naar Rotterdam, op voorwaarde dat een locatie gevonden wordt in de buurt van hun huidige pand.

Precies op de goeie plek…

In mei deed ik een voorstel voor de, volgens mij, meest logische plek: de oorspronkelijke. Niet ergens in de buurt, nee, precies op de plek waar de steen ooit uit de gevel stak. Zelfs, door een staalconstructie eronder, op de juiste hoogte. Ik schreef er dit blogartikel over.

Daar kon je destijds nog tegen in brengen dat de ruimte, daar bij de doorgang vanaf het Binnenwegplein, enigszins beperkt is. Maar het autoverkeer verhuist, bij uitvoering van de plannen van Geuze, naar de andere kant van de Coolsingel. Daardoor ontstaat er een esplanade voor voetgangers en fietsers van bijna twintig meter breed. En daar is zeker ruimte voor dit historisch relikwie, met een bankje en een informatiepaneel.

Vooruitlopend op de werkelijke herinrichting heb ik dus de visualisatie van mijn voorstel aangepast aan de toekomstige situatie. Want een nieuwe Coolsingel zonder aandacht voor de rijke geschiedenis van de plek, da’s een gemiste kans.

UPDATE: of PvdA-raadslid Co Engberts mijn blog gelezen heeft, weet ik niet maar op 14 september kwam wel het bericht dat hij zich sterk maakt voor de terugkeer van de gevelsteen. Op dezelfde dag werd Jan Sluijter, mijn medestrijder voor de zaak van de gevelsteen, geïnterviewd in het programma Plein 5 op Radio 5. Kortom: er zit weer beweging in!

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Spam-controle: *