Pinterest voor creatieve zzp’ers

Van alle sociale media die ons om de oren vliegen staat Pinterest niet bekend als het meest hippe. Het digitale prikbord heeft een beetje last van een imagoprobleem: het zou voornamelijk bevolkt worden door oudere vrouwen om breipatronen uit te wisselen. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee maar als sociaal medium tel je blijkbaar pas mee als je gebruikt wordt door trendy foodvloggers (Instagram), klierende pubers (Snapchat) of populistische politici (Twitter).

Visueel

Bij nader inzien blijkt Pinterest een veel diversere groep gebruikers te hebben. Vrouwen zijn inderdaad in de meerderheid maar toch is ook een derde van de pinners man. Het medium is vooral populair onder twintigers en dertigers maar oudere leeftijdsgroepen zijn begonnen met een inhaalmanouvre. Alleen in Nederland zijn er al twee miljoen Pinterestgebruikers en daar komen er ieder jaar ongeveer 400.000 bij. Als creatieve zzp’er in de visuele sector kun je het je dus gewoon niet veroorloven zo’n visueel medium links te laten liggen. Ik ben dan ook al een jaar of drie driftig aan het pinnen, wat heeft geleid tot ruim 2600 pins op 42 borden.

Overzicht van alle Pinterestborden van Frans Blok/3Develop: webshops, fotografie, artist impressions, digitale kunst en inspiratie.
42 borden op Pinterest

Prikbord of glossy magazine

Pinterest presenteert zich als digitale ideeëncatalogus. Een prikbord of knipselmap met mooie plaatjes. Een soort glossy magazine waar iedereen inspiratie kan vinden voor reizen, woninginrichting, koken. En laat ik als beeldmaker nou net wat inspiratie, ideeën en mooie plaatjes in de aanbieding hebben.

Zelf plaats ik dus vooral eigen werk op mijn borden. Maar de meeste pinners verzamelen vooral mooie plaatjes van anderen. 80% van alle pins zijn repins. Het interessante is dat bij zo’n repin alle links en andere originele informatie behouden blijft. In theorie kan een pin dus een ongekende carrière maken en heel veel verkeer opleveren naar je blog of webshop.

Beschrijving

Pinterest vraagt bij iedere pin om een beschrijving van maximaal 500 woorden. Dat stukje tekst zorgt ervoor dat andere pinners het plaatje kunnen vinden als ze de zoekfunctie gebruiken.

Bij de foto hieronder heb ik bijvoorbeeld de volgende beschrijving toegevoegd: “De Oude Haven was ooit de plaats waar de Rotte de Nieuwe Maas instroomde, voor de dam die Rotterdam zijn naam zou geven werd aangelegd. Tegenwoordig is het een populair uitgaansgebied en liggen er veel historische schepen.” En dat dan ook nog een keer in het Engels. Dat werkt blijkbaar want dit plaatje wordt heel vaak gerepind.

Populair op Pinterest: foto gemaakt tijdens de avondschemering van de Kubuswoningen spiegelend in de Oude Haven in Rotterdam
De Kubuswoningen en de Oude Haven

Maar evengoed heb ik ook veel pins met een minstens zo kernachtige beschrijving die helemaal nooit gerepind worden dus er is meer aan de hand. Ik vermoed dat het systeem pins voorrang geeft waar al door andere gebruikers positief op gereageerd is. En dan krijg je dus een vicieuze cirkel, of zoals de Duitsers zo treffend zeggen: ein Teufelskreis. Pins die “het niet doen” kun je daarom het beste na verloop van tijd opnieuw pinnen, eventueel met een andere omschrijving.

Het eeuwige leven

Een groot voordeel van Pinterest is dat het veel minder vluchtig is dan andere sociale media. Op Facebook is een post na een dag al bijna niet meer terug te vinden, als ‘t het algoritme al behaagt om ‘m te laten zien. Tweets op Twitter raken nog sneller bedolven onder de permanente lawine van nieuwe berichten. Pinterest-pins daarentegen hebben bijna het eeuwige leven. De halfwaardetijd van een Pinterestpin, de periode waarin een pin gemiddeld de helft van zijn clicks, likes en repins vergaart, is drieënhalve maand. Op Facebook is dat negentig minuten, op Twitter zelfs nog korter.

Een van mijn meest populaire pins is bijvoorbeeld het Liverpoolse pub-interieur hieronder, een gouwe ouwe die ik drie jaar geleden als een van de eerste plaatste en die nog steeds “engagement” genereert.

En waarom juist deze? Een beetje een lucky shot, bijna tien jaar geleden gemaakt met een ritsratsklikcamera in een kroeg waar ook de Beatles vaak kwamen, in de buurt van de Cavern Club.

Populair op Pinterest: het interieur van een pub in Liverpool, ooit vaak bezocht door onder andere The Beatles
In de voetsporen van John, Paul, George en Ringo

Kleur

Er zijn op internet allerlei goed bedoelde adviezen te vinden over welke soorten plaatjes het best scoren op Pinterest. Foto’s zonder mensen zouden vaker gerepind worden dan foto’s met mensen. Zaterdag zou de beste dag zijn om te pinnen. En foto’s met rood en oranje als hoofdkleur zouden het beter doen dan blauwe plaatjes.

Ik neem dat soort vuistregels met een korreltje zout. De foto hieronder van het Erasmus MC, geflankeerd door de Euromast, Boymans en het Parkhotel, is vooral erg blauw, met een toefje geel en paars en erg weinig rood en oranje. En toch is het een van mijn meest populaire pins.

Populair op Pinterest: een foto gemaakt in het blauwe uur van het Erasmus MC in Rotterdam, geflankeerd door de Euromast, museum Boymans en het Parkhotel
Euromast en Erasmus MC

Staand versus liggend

De succesvolle pins hierboven waren in staand formaat, wat de Engelsen zo treffend aanduiden als portrait. En dat is geen toeval. Op Pinterest zijn plaatjes in staand formaat in het voordeel. Een simpel gevolg van de verkaveling van de pagina. De breedte van de pins ligt vast; een plaatje dat hoger is dan breed beslaat daardoor meer pixels en valt beter op. Dit in tegenstelling tot de rest van het universum waar juist liggende plaatjes in het het voordeel zijn; schermen van televisies en laptops zijn bijvoorbeeld nog altijd in landscape-formaat.

Toch werkt die vondst maar tot op zekere, euh, hoogte. Ik heb het een tijdje geprobeerd met plaatjes die vele malen hoger dan breed waren, zoals deze uitsnede uit mijn Mars 2.0-kaart. Maar daar trapt Pinterest niet in: in de feeds van andere gebruikers wordt van zo’n lange lap slechts een deel getoond.

Verder is het ook niet zo dat je als liggend plaatje helemaal geen kans maakt op Pinterest. Van veel plaatjes is wel een verticale uitsnede te maken die op zichzelf ook nog wel wat voorstelt. Maar bij het beeld hieronder werkt dat niet. Toch is dit uitzicht vanaf een terras op het interieur van een reusachtige uitgeholde asteroïde een van mijn meest populaire pins.

Populair op Pinterest: sciencefictionachtige artist impression van een uitgeholde asteroide, gezien vanaf een terras met een zwembad.
Een uitgeholde asteroïde

Inspiratie

Tot slot: je kunt Pinterest natuurlijk ook “in de tegenovergestelde richting” gebruiken: als bron van inspiratie. Niet om je werk de wereld in te sturen, maar om de wereld tot je te laten komen. Zoek bijvoorbeeld eens op kubisme (ik noem maar een zijstraat) en zie wat er allemaal langs komt.

Het fijne is ook dat het systeem steeds beter begrijpt wat je leuk vindt. In het begin kreeg ik vooral plaatjes van damesmode, auto’s, avocadosmoothies en andere dingen waar ik vooral niet naar op zoek was. Maar intussen snapt Pinterest dat ze me vooral een plezier doen met architectuur, kunst, space art en verre landen. Als je een dipje aan voelt komen hoef je alleen maar even door je feed te scrollen om weer helemaal licht in het hoofd te worden van al het moois dat onze planeet en de verre omtrek te bieden hebben. Al valt matig gebruik aan te bevelen; je zou zomaar een overdosis schoonheid kunnen krijgen.

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Jan schreef:

    Frans, maar hoe precies ‘genereert’ een pin verkeer naar je website? Zijn mensen niet slechts aan het verzamelen van plaatjes zonder op de beschrijving en linkjes te kijken (en te klikken?)

    • Frans Blok schreef:

      Niet iedereen zal op de linkjes klikken, nee. Maar een deel van de mensen klikt wel. En het zou best kunnen dat Google het ook registreert (die gasten weten alles) en concludeert dat de website waar al die pins heen verwijzen misschien wel interessant is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Spam-controle: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.