Rotterdam vanaf de minaret
Ik ben de afgelopen jaren vaak op hooggelegen plekken geweest om foto’s te maken van Rotterdam. Maar op Eerste Paasdag kreeg ik samen met een paar collega-fotografen de kans om de stad vanaf een wel heel ongebruikelijk standpunt in beeld te brengen: een minaret van de Mevlana-moskee.
De foto-shoot was georganiseerd door Ramazan Aydogan van Rotta Historica, die ons eerder onder andere op de daken van gebouw Delftse Poort en het Erasmushuis bracht.
Osmaans
De Mevlana-moskee staat alweer sinds 2001 aan de Schie in Rotterdam-west. Het ontwerp is van de Schiedamse architect Bert Toorman. Hij kreeg van de Turkse gemeenschap de opdracht een moskee te ontwerpen die herkenbaar zou zijn voor de gelovigen als traditionele Osmaanse moskee maar die ook als monument gewaardeerd zou worden door neutrale niet-islamitische beschouwers.
Hoogtevrees
De weg omhoog door de minaret voert langs een zeer smal stalen trappetje. En de balkonnetjes blijken wel erg krap te zijn. Ik schat een centimeter of dertig; iemand met een minder slank postuur zou er niet eens kunnen staan.
En hoewel ik meestal geen last heb van hoogtevrees, krijg ik het hier toch een beetje benauwd. Maar ja, je moet toch iets over hebben voor mooie plaatjes.
De beide minaretten zijn 42 meter hoog; het bovenste balkonnetje zal op een meter of 35 zitten. Niet verschrikkelijk hoog maar omdat er in de omgeving geen andere hoge gebouwen staan is het uitzicht over Rotterdam wel degelijk spectaculair.
Druppel
Aan de voet van de moskee ligt een opvallend druppelvormig gebouwtje, dat slechts zelden vanuit deze hoek gezien en gefotografeerd zal zijn. Het is een gemaal van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, ontworpen door mijn gewaardeerde ex-collega Mari Baauw van mijn voormalige werkgever Royal HaskoningDHV.
Werelderfgoed
Aan de andere kant staat een heel wat monumentaler gebouw: de Van Nellefabriek, in de jaren twintig ontworpen door de architecten Brinkman en van der Vlugt. De zon is deze avond zo vriendelijk precies boven dit Unesco-werelderfgoed onder te gaan.
Gouden en blauwe uren
Het is bijzonder prettig dat we juist op dit tijdstip, rond zonsondergang, vanaf de minaretten foto’s mogen nemen. De gouden en blauwe uren, dat zijn toch de gelegenheden waarvoor fotografen hun bed uitkomen of, zoals in dit geval, een toren beklimmen.
De koepel en de skyline
Dit is de laatste foto die ik maak voor ik voorzichtig weer over het smalle trappetje afdaal. De koepel met op de spits de halve maan, en op de achtergrond de skyline van Rotterdam. De kerktoren iets links van de koepel is van de Onze Lieve Vrouw Sterre Der Zee aan de Beukelsdijk, tegenwoordig in gebruik bij een Poolse kerkgemeenschap.
Woord van dank
Dank aan Ramazan Aydogan voor de organisatie en aan imam Bunyamin Yildiz en het bestuur van de Mevlana-moskeevoor de gastvrijheid!